Espai vida pràctica: Gerra d'aigua - Transvasament de líquids



Fa un temps vam col·locar a la meva neboda un moble que facilita que ella mateixa se serveixi l'aigua, la fruita i on té els elements necessaris per a parar la taula. És una nena molt independent i que vol provar de fer les coses soles, així que aquest espai ajuda al fet que no hagi d'estar pendent d'un adult i fomenta la seva autonomia i psicomotricitat fina.


El moble és d'Ikea i té una alçada adequada perquè la nena es pugui servir líquids sense que li molesti el moble. A més, vam posar un drap per eixugar l'aigua que li pugui caure.

Els transvasaments són exercicis que s'inclouen en l'àrea de vida pràctica (Montessori). Traspassar substàncies, tant solides com líquides, estimulen el desenvolupament de la psicomotricitat fina, la concentració, la força, la coordinació ull-ma, autonomia, etc. Tot important perquè més endavant puguin començar amb l'escriptura. També és molt útil a l'hora de dinar, servir aliments a una altra persona o a un mateix, o cuinar.

Segons el mètode Montessori, s'ha de passar de menys complicat a més, així que abans de passar als líquids, els infants hauran practicat amb sòlids (llenties, arròs, sorra, mongetes, pompons, etc.).
També és molt important, que si fem servir material de vidre, expliquem als infants com actuar si aquest es trenca: Quedar-nos quiets, no tocar i cridar a un adult.
Abans de començar a utilitzar la gerra d'aigua l'adult ha d'explicar els moviments que s'ha de fer per transvasar el líquid, així ensenyem les postures correctes des de un principi. A la pàgina Peque Felicidad expliquen exactament els passos a seguir LINK PEQUEFELICIDAD



Si voleu posar un moble similar a l'aula, tingueu en compte que:
- Tots els nens i nenes de l'aula saben transvasar sòlids.
- Que heu explicat les normes de seguretat.
- Que tots els nens i nenes han vist la presentació de com es fa el transvasament de líquids.

En una escola Montessori, tot i que quan són grans es poden tenir entre 30 i 40 infants per aula, al principi, quan són petits i encara no coneixen el funcionament de les activitats de la vida pràctica, se solen tenir uns 12 infants per aula amb dos mestres i un/a assistent.

Si volem fer un racó de vida pràctica a la nostra classe, tinguem en compte que la ràtio no sigui gaire gran i que tinguem personal per a fer-ho. Si no és millor utilitzar material de plàstic i SEMPRE fer una bona presentació del material a l'alumnat.

Més idees de How we Montessori:

How we Montessori

How we Montessori

How we Montessori

How we Montessori



Comentaris